Construcția gazoductului țărmul Mării Negre – Podișor, care va prelua gazele naturale din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră, a ajuns la o etapă ce marchează o realizare de referință în Europa: execuția trecerilor pe sub brațul Borcea și Dunăre. După finalizarea forajului, astăzi a început instalarea conductei de 1.000 mm pe sub Dunăre, un moment istoric, potrivit companiei Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale.
a fluviului Dunărea prin foraj orizontal dirijat HDD, una dintre cele mai solicitante și complexe subtraversări din Europa din punct de vedere tehnic, a ajuns în stadiul final. Având 1.815 metri lungime și atingând o adâncime maximă de 63 de metri, această traversare stabilește un nou reper în execuția forajului orizontal dirijat datorită diametrului, complexității geologice și dimensiunii echipamentelor mobilizate, potrivit companiei.
“Atât prin lungime, cât și prin complexitate, aceasta este cea mai importantă lucrare de subtraversare a unui fluviu din istoria Europei”, a declarat directorul general al Transgaz, Ion Sterian.
De asemenea, subtraversarea Brațului Borcea prin foraj orizontal dirijat HDD, parte a proiectului conductei de gaze naturale Țărmul Mării Negre – Podișor, a fost finalizată cu succes, fiind depășite condiții complexe de aluviuni și pietriș. Cu o întindere de 1.300 de metri și cu o adâncime maximă de 35 de metri, această traversare a fost executată în condiții geologice dificile, necesitând adaptări inginerești și soluții dedicate pentru a asigura succesul.
În ciuda condițiilor dificile, trecerea Borcea a fost finalizată în parametrii de execuție planificați, consolidându-și rolul de componentă cheie a infrastructurii în regiune.
“Odată finalizată subtraversarea Borcea și subtraversarea Dunării care se află în curs de desfășurare astăzi, aceste proiecte HDD demonstrează o expertiză inginerească de excepție și o execuție la cele mai înalte standarde actuale, consolidând totodată importanța strategică, cât și rolul critic al acestor subtraversări în infrastructura energetică a Europei”, au precizat reprezentanții Transgaz.
Conducta de transport a gazelor naturale Tuzla-Podişor este parte din gazoductul care va prelua gazele naturale extrase din Marea Neagră, va face legătura cu sursele noi de gaze naturale din Coridorul Transbalcanic și Coridorul Vertical din care face parte şi conducta BRUA.
Subtraversarea fluviului Dunărea este una dintre cele mai solicitante și complexe subtraversări din Europa din punct de vedere tehnic. Având o lungime de 1.815 metri și o adâncime maximă de 63 de metri, această lucrare a fost una complexă datorită forajului orizontal dirijat, complexității geologice, dar și dimensiunii echipamentelor utilizate. Valorea proiectului este de 500 milioane de euro.
Constructorii gazoductului Tuzla – Podișor au ajuns, luni, la o etapă extrem de importantă, respectiv lansarea conductei pe sub Brațul Borcea al Dunării. Potrivit domnului Ion Sterian, aceasta este cea mai importantă lucrare de subtraversare, prin lungime, prin complexitate, pe sub o acumulare de apă, fluviu, din istoria Europei.
Execuția cu succes a trecerilor HDD Borcea și Dunăre marchează o realizare semnificativă în tehnologia forajului orizontal dirijat. Combinația dintre condițiile dificile ale solului, soluțiile proiectate la comandă și mobilizarea echipamentelor la scară largă face ca aceste proiecte să fie unice și de reper în Europa, potrivit Transgaz.
Traversarea Borcea : depozitele masive de pietriș au fost gestionate cu succes de o analiză de hidrofractură, fluide de foraj personalizate și un design contra-curbă pentru retragere optimă.
Traversarea Dunării: condiții extreme de calcar, inclusiv dolomitizare neprevăzută, abordate cu dispozitive de deschidere a găurilor specializate, tehnologie Stonecatcher și operare cu două platforme.
Operarea simultană a două instalații HDD de 400 de tone – soluție rară în Europa la această scară.
Gazoductul țărmul Mării Negre – Podișor va permite diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale pentru consumatorii din România, prin asigurarea accesului la volumele de gaze naturale din Marea Neagră.
Societatea Naţională de Transport al Gazelor Naturale Transgaz a semnat în iunie 2023 contractul de execuţie a lucrărilor pentru gazoductul Tuzla-Podişor, cu societatea Kalyon Insaat Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, din Turcia.
Proiectul “Conductă de transport gaze naturale Marea Neagră-Podişor” este inclus pe lista de proiecte de interes comun ale UE şi a obţinut o finanţare de 85 milioane euro prin Fondul de Modernizare.
Conducta este amplasată în zona de sud-est a ţării şi traversează 3 judeţe: Constanţa, Călăraşi şi Giurgiu, respectiv 42 de unităţi administrativ teritoriale. Gazoductul care preia gazele din Marea Neagră de la Tuzla la Podișor are ca termen de finalizare data de 15 iunie 2025.
Prin punerea în funcțiune a conductei de transport gaze Tuzla-Podişor vor putea fi alimentaţi cu gaze naturale aproape jumătate de milion de consumatori casnici și instituții publice, a declarat, la rândul său Mircea Man, vicepreşedinte ANRE, care a participat la la evenimentul care marchează finalizarea lucrărilor conductei care subtraversează Dunărea în zona braţului Borcea.
Sursa: https://jurnalul.ro/bani-afaceri/economia/gazoduct-tuzla-podisor-subtraversare-dunare-989221.html