28.4 C
Constanța
30 iulie, 2025

1 muncește, 11 se uită: Avem Autoritatea de Control în Transportul Rutier, dar angajații nu sunt calificați pentru a face controale

Din câteva sute de angajați, doar 28 dețineau atestat de control tehnic detaliat. Indolența conducerii face o pagubă de milioane de lei statului. Șeful cel mare, numit pe filieră politică

Conducerea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) a ignorat obligația de a efectua controale tehnice amănunțite în trafic și nu a realizat infrastructura necesară pentru realizarea lor. De altfel, lipsa demersurilor privind crearea infrastructurii a fost dublată și de lipsa competențelor

e ale personalului reprezentat prin inspectorii de trafic, având în vedere că din totalul de 337 de inspectori de trafic ai ISCTR, doar 28 dețineau atestat de control tehnic în trafic valabil, care ar fi permis efectuarea controalelor tehnice în trafic mai detaliate, în conformitate cu cerințele minime de competență și de formare stabilite în norma europeană și de legislația națională prin care ea a fost transpusă.

Evident că se pune întrebare de ce o autoritate de control nu are specialiștii necesari pentru a-și onora sarcinile, deși nu duce lipsă de personal angajat, iar sarcina acesta revine noului ministru al Transporturilor, Ciprian Șerban. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile unei verificări realizate la ISCTR de Corpul de control al premierului, care a vizat perioada 2019-2025.

ISCTR a încheiat, în perioada 2017 – 2022, protocoale de colaborare cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA și Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța. Prin respectivele protocoale, care nu au fost operaționalizate (cu o singură excepție), ISCTR ar fi avut acces la sistemul de cântărire dinamică din cele 5 puncte de pe autostrăzile A1 și A2, respectiv ar fi putut realiza un sistem de cântărire în mișcare (WIM). Activitățile prevăzute în cele două protocoale nu s-au materializat, astfel ISCTR nu a beneficiat de informațiile preluate prin intermediul sistemelor de detecție și, implicit, nu a deținut informații necesare pentru eficientizarea inspecției și controlului în vederea respectării reglementărilor naționale și internaționale referitoare la circulația autovehiculelor rutiere, notează Corpul de control al premierului. Pe de altă parte, ISCTR nu a încheiat un protocol cu Centrul INFOTRAFIC din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, iar activitatea de control nu se derulează nici măcar în baza informațiilor publice, reprezentate de „informații privind restricțiile de trafic, zonele cu trafic oprit, zonele cu trafic îngreunat etc.”.

„Cu toate că începând cu anul 2020 legislația națională a stabilit drept necesitate ce trebuie avută în considerare din etapa de proiectare a sectoarelor noi de drumuri publice realizarea spațiilor special amenajate pentru controlul prin cântărire al vehiculelor rutiere, pe teritoriul României, din cele 197 de spații de control ce figurează a exista, doar 137 erau funcționale. Situația este de natură a justifica o limitare a activității ce poate fi derulată prin intermediul respectivelor facilități”.

Raportul Corpului de control al premierului

ISCTR a păgubit bugetul de stat și bugetele locale cu milioane de lei

De asemenea, activitatea conducerii ISCTR s-a remarcat de-a lungul anilor și prin gestionarea defectuoasă a titlurilor de creanță emise sub forma proceselor-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor. Prin netransmiterea proceselor-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor (PVCC) devenite titluri executorii organelor fiscale competente în vederea aplicării măsurilor de executare silită și prin neurmărirea creanțelor bugetare proprii, reprezentanții ISCTR au cauzat prejudicii bugetului de stat sau bugetelor locale, cât și propriului buget. Valoarea prejudiciilor estimată pe baza datelor comunicate de ISCTR a fost de:

– 1.704.255 de lei, prejudiciu cauzat bugetului de stat/bugetelor locale numai în cazul celor 738 PVCC neîncasate și care nu au fost transmise spre executare organelor fiscale centrale/locale, după caz;

– 1.341.425 de lei, prejudiciu cauzat de neurmărirea veniturilor proprii ce trebuiau să fie încasate în baza unui număr de 1.429 PVCC identificate de o comisie internă a ISCTR, procese verbale pentru care nu s-au găsit niciun fel de informații în ceea ce privește încasarea sumelor reprezentând procentul de 30% destinat finanțării instituției.

Raportul atrage însă atenția că valoarea prejudiciului este mult mai mare, în condițiile în care cifrele prezentate se referă doar la perioada 1.01.2017 – semestrul 1 2020.

Sporuri de distanță acordate aiurea

La nivelul ISCTR, prin decizii ale inspectorilor-șefi de stat, au fost dispuse modificări ale clauzei „locului muncii”, pentru a permite delegarea salariaților de la un inspectorat teritorial la altul sau la sediul central, existând cazuri în care salariații au fost delegați într-o localitate situată la o distanţă mai mare de 50 km de localitatea în care îşi aveau locul permanent de muncă. Prin aceste mutări, ISCTR a decontat, fără drept, sume aferente delegării salariaților, se precizează în documentul citat.

ISCTR, condusă de un consilier PSD de la CJ Mehedinți

Potrivit datelor afișate pe site-ul ISCTR, autoritatea este condusă din primăvara anului 2022 de Nișulescu C. Tudor Claudiu, care înainte a ocupat funcția de inspector de trafic în cadrul autorității, fiind coordonator al ISCTR Mehedinți. Pe lângă funcția de inspector-șef, el este și președintele Consiliului de Administrația al ISCTR, funcție care este, de asemenea, remunerată consistent. El ocupă și funcția de consilier la Consiliul Județean Mehedinți, fiind ales pe listele PSD. Nișulescu a ocupat funcția de consilier județean și în legislatura trecută.

Buget de 200 de milioane de lei în 2025

Instituția se autofinanțează și conform bugetului de venituri și cheltuieli pe anul în curs, veniturile proprii sunt estimate la circa 206 milioane de lei, iar câştigul mediu brut lunar este de 8.794 de lei/salariat, în acest calcul nefiind inclus salariul conducătorului instituției, în sumă de 162.000 de lei. De asemenea, și pentru anul în curs ISCTR are prevăzută o sumă importantă, de 2,27 de milioane de lei pentru plata indemnizațiilor de delegare.

ISCTR este un organism tehnic, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, asigurând la nivel naţional inspecţia şi controlul respectării reglementărilor în domeniul transporturilor rutiere, privind, în principal:

condiţiile de efectuare a activităţilor de transport rutier, a activităţilor conexe transportului rutier şi a activităţii de pregătire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere;

siguranţa transporturilor rutiere şi protecţia mediului;

starea tehnică a vehiculelor rutiere;

masele şi/sau dimensiunile maxime admise pe drumurile publice şi masele totale maxime autorizate;

tariful de utilizare şi tariful de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.

Sursa: https://jurnalul.ro/bani-afaceri/economia/atestat-control-tehnic-autoritatea-control-transportul-rutier-1005082.html

Ultimă oră

Același autor