Guvernul clarifică finanțarea proiectelor de infrastructură în contextul renegocierii PNRR, cu vești bune pentru A7 și DEx12, dar cu incertitudini pentru A8. România păstrează fondurile europene nerambursabile, dar reduce semnificativ componenta de împrumut.
Clarificări privind finanțarea Autostrăzii A8: Decizia vine după renegocierea PNRR
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat că situația finanțării Autostrăzii A8 va fi clarificată în perioada imediat următoare, în urma finalizării negocierilor privind Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu Comisia Europeană.
„Există finanțare disponibilă atât prin Programul de Transport, cât și prin discuțiile actuale cu Comisia Europeană privind fondurile SAFE. Urmează să stabilim exact care sunt alocările pentru A8″, a declarat Pîslaru.
Un memorandum guvernamental programat pentru săptămâna viitoare va stabili oficial ce proiecte rămân în PNRR, care sunt eliminate și sub ce formă – granturi sau împrumuturi – vor fi finanțate.
Autostrada Moldovei (A7): Cinci loturi, finanțate cu fonduri europene nerambursabile
În contrast cu incertitudinea din jurul A8, Autostrada Moldovei (A7) a înregistrat un progres semnificativ. Cinci loturi au fost transferate pe componenta de grant din PNRR, în valoare totală de 2,15 miliarde de euro.
Este vorba despre trei segmente din tronsonul Focșani–Bacău și două loturi din Bacău–Pașcani: Bacău–Trifești și Trifești–Gherăești. Această mutare asigură execuția lucrărilor fără presiuni asupra bugetului de stat.
„Această tranziție pe
oferă certitudine și stabilitate financiară pentru construcția A7″, a spus ministrul Pîslaru.
România păstrează granturile, dar reduce împrumuturile PNRR la jumătate
Totodată, România a decis să reducă componenta de împrumut din PNRR de la 15 miliarde de euro la doar 8 miliarde, din cauza constrângerilor bugetare.
„Această reducere reflectă capacitatea reală de împrumut a României, în contextul deficitului bugetar. Nu pierdem niciun euro din granturi, dar ajustăm partea de împrumut”, a explicat Pîslaru.
El a precizat că cele 15 miliarde de euro reprezentau o opțiune, nu o obligație, și că statul va contracta doar ceea ce poate susține fiscal.
Craiova – Constanța, rută completă pe autostradă: DEx12, finalizat integral
În același timp, România bifează un nou succes în infrastructură. Începând de joi, șoferii pot circula continuu pe autostradă între Craiova și Constanța, pe o distanță de aproximativ 450 de kilometri.
Ultimul tronson de 12 kilometri al Drumului Expres DEx12, între Albota și intersecția cu A1, a fost deschis circulației. Acest segment finalizează oficial tronsonul 4 al drumului expres Craiova–Pitești.
„De astăzi după-amiază, avem legătură rutieră completă pe autostradă între sud și estul țării. Este un pas esențial pentru mobilitate și economie”, a transmis fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Monitorizare transparentă a PNRR din septembrie
Dragoș Pîslaru a mai anunțat că, începând cu luna septembrie, va fi implementat un sistem transparent de monitorizare a tuturor proiectelor din PNRR. Acesta va evidenția clar ce proiecte sunt finanțate prin granturi și care prin împrumuturi, evitând confuziile din perioada precedentă.
„Până acum, nu a fost clar cine primește fonduri nerambursabile și cine accesează împrumuturi. Acest sistem va aduce transparență totală”, a subliniat ministrul.